Co daje jazda na rowerze – 6 korzyści dla Twojego zdrowia i samopoczucia

Czas czytania: 5 minut

Rower to jedna z najpopularniejszych aktywności wśród Polaków. Okazuje się jednak, że to nie tylko przyjemność, ale również bardzo dobry trening odpowiedni w zasadzie dla każdego. Nie lubisz biegać ani wyciskać hantli na siłowni? Regularnie wskakuj na siodełko, a na pewno zauważysz poprawę zdrowia i samopoczucia. Sprawdź, co daje jazda na rowerze.

Sprawdź koniecznie nasz artykuł: Jaki rower kupić? Rodzaje i typy rowerów

Utrzymanie prawidłowej masy ciała

Ruch zużywa energię, a więc spala kalorie, które dostarczasz swojemu organizmowi wraz z pożywieniem. Podczas godzinnej jazdy w zależności m.in. od intensywności treningu i warunków, w jakich jest przeprowadzany, można ich „zgubić” od 300 do nawet 800! To tyle, co porcja pysznego ciasta lub nawet kilka kawałków pizzy. Oznacza to, że regularnie jeżdżąc na rowerze, można łatwiej odpracować drobne grzeszki żywieniowe i utrzymać prawidłową masę ciała. Przy odpowiedniej diecie jest to również doskonała pomoc w odchudzaniu. Co ważne, rower jest znacznie mniej obciążający niż np. bieganie, dlatego nadaje się nawet dla osób ze znaczną nadwagą. Pozwala także na jednoczesne prowadzenie treningu aerobowego (takiego, który spala tłuszcz) oraz siłowego, który kształtuje mięśnie – szczególnie dolnych partii ciała.

Wspomaganie dla serca i układu krążenia

Jazda na rowerze to wysiłek, który podnosi tętno i sprawia, że krew w żyłach krąży szybciej. Dzięki temu wspomaga kondycję serca oraz całego układu krwionośnego.  Tym samym pomaga uniknąć tak groźnych i częstych schorzeń jak miażdżyca, zawał serca lub udar. Zapobiega też powstawaniu żylaków i zakrzepów.

Silne mięśnie, zdrowe stawy i kręgosłup

Podczas jazdy na rowerze do pracy pobudzanych jest wiele grup mięśniowych. Wzmacniają się łydki, uda, pośladki, ale również mięśnie rąk i brzucha – szczególnie te głębokie, które odpowiadają za podtrzymywanie kręgosłupa. Dlatego efektem regularnych przejażdżek mogą być: lepsza postawa i sylwetka, zwiększona siła, zmniejszone bóle kręgosłupa. Jednoślad jest też fantastycznym narzędziem dla tych, którzy uskarżają się na bóle stawów, ponieważ ich nie obciąża.

Poprawa wydolności

Jazda na rowerze, jako trening aerobowy, poprawia też wydolność. Wskakuj na siodełko systematycznie, a na pewno po pewnym czasie zauważysz, że wolniej się męczysz np. podczas wchodzenia po schodach. Kto wie – może z czasem zechcesz trenować intensywniej?

Poprawa samopoczucia

Każdy wysiłek fizyczny powoduje wydzielanie endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia. Jednak rower może Cię uszczęśliwiać również dzięki możliwości cieszenia się świeżym powietrzem, naturą i piękną pogodą. Wyrusz za miasto lub chociażby do parku, a wrócisz odprężony i dotleniony. Dzięki jeździe na rowerze możesz łatwiej poradzić sobie z codziennym stresem i zadbać o zdrowy sen.

Oszczędność czasu i pieniędzy

Jeśli wykorzystasz rower w celu dojeżdżania do pracy, zyskasz jeszcze więcej. Po pierwsze czas – ominiesz korki, przez co będziesz mógł rano pospać chwilę dłużej lub znaleźć czas na niespieszne śniadanie. Po drugie pieniądze – ciągle Ci ich brakuje? Przesiądź się na rower, a kwoty, które normalnie wydawałbyś na benzynę lub bilet miesięczny, odkładaj do skarbonki. Dzięki temu kupisz sobie wymarzony gadżet lub pojedziesz na wakacje! Przy okazji zadbasz również o środowisko naturalne.

Co daje jazda na rowerze?

Rower to świetny środek transportu. Ułatwia poruszanie się po zatłoczonych miastach, a także po szosach i ścieżkach poza nim. Jazda na nim jest niezwykle przyjemna – szczególnie tam, gdzie możemy obcować z naturą i wdychać świeże powietrze. Nic więc dziwnego, że jest tak lubiany wśród wszystkich grup wiekowych. To również jeden z lepszych sposobów na bezpieczny trening całego ciała.

Wiesz już, co daje jazda na rowerze? Zaopatrz się w dobry jednoślad lub przygotuj go do kolejnego sezonu i … ruszaj w trasę.

Newsletter

Bądź na bieżąco z naszymi artykułami i zapisz się na newsletter.