Hamulce to jeden z najważniejszych elementów w rowerze. Dzięki nim możliwe jest zmniejszenie prędkości, a także zatrzymanie się. Piszczące hamulce mogą zapowiadać zarówno konieczność ich przeczyszczenia, jak i większą usterkę. Aby zadbać o własne bezpieczeństwo, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na ten element wyposażenia jednośladu. Co zrobić, jeśli hamulce piszczą? Podpowiadamy w poniższym artykule!
Artykuł w skrócie:
Hamulce rowerowe – dlaczego trzeba o nie dbać?
Wielu z nas przypomina sobie o konserwacji hamulców dopiero wtedy, gdy zaczyna się coś z nimi dziać. Przykładem jest piszczenie, które omawiamy w ramach tego artykułu. Jeśli hamulce rowerowe wydają z siebie jakiekolwiek dźwięki, to znak, że trzeba się im przyjrzeć. Jest to niezbędne dla naszego bezpieczeństwa. Hamulce rowerowe, które są niesprawne, nie pomogą nam w zmniejszeniu prędkości. Co więcej, uniemożliwią nam zatrzymanie się – czy to zamierzone, ponieważ dojechaliśmy do celu, czy też nagłe, które będzie efektem sytuacji drogowej. Dlatego też powinniśmy dbać o hamulce rowerowe i kontrolować ich sprawność.
Przeczytaj także: Jakie są rodzaje hamulców rowerowych?
Hamulce rowerowe – dlaczego piszczą?
Powodów, przez które hamulce rowerowe piszczą, może być kilka. Powinniśmy więc przyjrzeć się im z bliska.
Zabrudzone hamulce rowerowe
Jednym z najczęstszych powodów, przez który mamy piszczące hamulce rowerowe, jest brud, który dostaje się podczas jazdy. Szczególnie gdy poruszamy się po błotnistym lub piaszczystym terenie. Wtedy brud dostaje się nie tylko na ramę naszego roweru, ale pojawia się również na elementach układu hamulcowego. Dzieje się tak również wtedy, gdy przejeżdżamy przez kałuże. Drobinki piasku, krople wody, błoto, czy nawet tłuszcz, mogą dostać się do tarczy lub klocków hamulcowych.
Niedotarcie hamulców
Często zdarza się, że hamulce w naszym rowerze piszczą, gdy jest on nowy. Podobnie, gdy został przeprowadzony serwis jednośladu. Wtedy też mówimy, że hamulce nie są dotarte. W efekcie będą one piszczeć.
Rozregulowane elementy układu hamulcowego
Innym powodem piszczenia hamulców w naszym rowerze jest ich rozregulowanie. Możliwe, że klocki nie dociskają prawidłowo tarczy lub są zbyt blisko niej. Podczas hamowania mogą być wydawane dźwięki, które zasygnalizują nam, że musimy skontrolować ten istotny element wyposażenia naszego jednośladu.
Ten artykuł też Cię może zainteresować: Jak napompować rower?
Piszczące hamulce rowerowe – jak rozwiązać problem?
W zależności od powodu, który sprawia, że hamulce rowerowe piszczą, musimy podjąć inne kroki, aby rozwiązać problem. Musimy przy tym pamiętać, aby wszelkie prace serwisowe wykonywać z uwagą. Jeśli nie jesteśmy w stanie sami naprawić hamulców rowerowych, możemy to zlecić specjalistom.
Zabrudzone tarcze i klocki hamulcowe
Jeśli usłyszymy, że nasze hamulce piszczą i dostrzeżemy w nich brud, to musimy je wyczyścić. W takiej sytuacji niezbędne będzie ich rozebranie. Tarcze możemy przetrzeć suchą i czystą ściereczką. Warto te elementy również odtłuścić. Wykorzystamy do tego specjalne preparaty. Jeśli nasze klocki hamulcowe są zabrudzone, możemy sięgnąć po papier ścierny, aby je wyczyścić. Pamiętajmy przy tym, aby pozbyć się również drobinek, które pojawią się na skutek szlifowania. Kiedy stwierdzimy, że czyszczenie klocków hamulcowych nie przyniosło oczekiwanego rezultatu, będziemy zmuszeni je wymienić.
Niedotarty układ hamulcowy
Rozwiązanie problemu piszczących hamulców, gdy układ jest niedotarty, jest najłatwiejsze. Musimy często korzystać z roweru. Podczas przejażdżek powinniśmy hamować i ponownie rozpędzać nasz jednoślad. Po pewnym czasie hamulce dotrą się oraz przestaną piszczeć. Jeśli to nie pomoże, powinniśmy dokonać dalszych oględzin układu hamulcowego, a w razie konieczności skorzystać z pomocy fachowców.
Zobacz również: Przeskakujący łańcuch w rowerze – jakie są przyczyny?
Regulacja hamulców
Większym wyzwaniem w celu rozwiązania problemu z piszczącymi hamulcami, jest ich regulacja. Proces ten zależny jest przede wszystkim od ich rodzaju w naszym rowerze. Jeśli mamy do czynienia z modelem V-Brake, możemy je regulować za pośrednictwem pokręteł przy klamkach. Odpowiednio nimi obracając, zmieniamy poziom naprężenia linki. Po regulacji hamulców musimy wykonać jazdę próbną, aby sprawdzić, czy rozwiązaliśmy problem.
W przypadku hamulców V-Brake możemy także podjąć się regulacji klocków. Musimy je ustawić w taki sposób, aby przednia część ustawiona była bliżej obręczy, niż tylna. Po przeprowadzonej regulacji koniecznie udajmy się na jazdę próbną i kilkukrotnie hamujmy.
Regulacja hamulców tarczowych dotyczy w głównej mierze zacisku. Aby przeprowadzić takie prace, powinniśmy odkręcić śruby odpowiadające za ich mocowanie. Następnie musimy nacisnąć klamkę hamulcową. Jeśli zacisk dotknie tarczy, możemy go ponownie przykręcić. Do przeprowadzenia takiej regulacji będziemy potrzebować pomocy osoby trzeciej, ponieważ jednoczesne trzymanie klamek i dokręcanie śrub jest dość niewygodne, a czasami wręcz niemożliwe. Warto, abyśmy po takich pracach wykonali jazdę próbą. Jeśli okaże się, że hamulce nadal piszczą, możemy powtórzyć powyższe czynności, sprawdzając wcześniej, czy klocki są prawidłowo ułożone i ich odległość od tarczy jest taka sama. Gdy wszystko będzie według nas prawidłowe, a hałas nadal będzie nam doskwierać, powinniśmy skonsultować się z serwisem rowerowym.
Sprawdź także: Centrowanie koła – co to jest i jak je przeprowadzić?
Podsumowanie
Piszczące hamulce to problem, który może nas spotkać zarówno w nowym, jak i używanym rowerze. Możemy go rozwiązać za pomocą czyszczenia oraz regulacji poszczególnych elementów. Jeśli efekt nadal nie będzie zadowalający, niezbędna może być wymiana klocków lub też tarcz.