Jakie są rodzaje hamulców rowerowych?

Czas czytania: 8 minut

V-brake, tarczowe, szosowe, a może jakieś inne? Jakie są popularne rodzaje hamulców rowerowych? Każdy z nich odpowiada za właściwe zmniejszenie prędkości jednośladu, a także jego zatrzymanie. Różnią się jednak od siebie sposobem działania oraz efektywnością. Który zatem typ hamulców jest lepszy?

Jazda na rowerze powinna dostarczać wielu pozytywnych wrażeń. Możliwość pokonywania kolejnych kilometrów w otoczeniu pięknej przyrody, drogi do pracy lub do domu, a nawet krótka przejażdżka po mieście, mogą być fajną mniejszą lub większą przygodą. Żeby nie zakłócić ich przebiegu, należy zadbać o własne bezpieczeństwo. Jednym z elementów, który na nie wpływa, jest właściwy rodzaj hamulca rowerowego dobranego do typu jednośladu oraz warunków, w których się poruszamy. Nie można również zapominać o pełnej sprawności tego elementu.

Dlaczego hamulce w rowerze są ważne?

Podróżowanie jednośladem to przyjemność z ruchu, a także z odkrywania własnej okolicy. Często jednak konieczne jest zmniejszenie prędkości, z jaką się poruszamy z uwagi na liczne zakręty, czy też inne niebezpieczeństwa na drodze. Zasada ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu jest tutaj również bardzo pożądana. Tak samo, jak dobry hamulec, dzięki któremu zatrzymamy się we właściwym momencie. Dzięki niemu unikniemy kolizji z innym rowerzystą, samochodem lub pieszym, którzy nagle pojawili się przed nami. Hamulec pozwoli również zmniejszyć wspominaną już prędkość, aby bezpiecznie pokonać odcinek drogi, gdzie panuje ograniczenie wynikające ze stanu drogi, czy też różnorodnych okoliczności. Dlatego też hamulce w rowerze są bardzo ważne. Wymóg ich posiadania wynika również z przepisów prawa, a dokładnie z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. 2003 nr 32 poz. 262 z późn. zm.). Jest to element zaliczany do obowiązkowego wyposażenia jednośladu, obok oświetlenia i sygnału dźwiękowego.

Jakie są rodzaje hamulców rowerowych?

Rynek rowerowy jest bardzo bogaty w rozmaite typy i modele jednośladów. Dobiera się do nich odpowiednie hamulce zapewniające maksimum bezpieczeństwa. Przekonajmy się zatem, jakie są ich najpopularniejsze rodzaje.

Hamulce V-brake

Zestawienie otwierają hamulce V-brake, które dotychczas cieszyły się ogromną popularnością we wszystkich typach rowerów. Charakteryzują się one odpowiednimi właściwościami przeznaczonymi do jazdy po suchym terenie. Niestety w trakcie opadów deszczu, czy też jeździe po zabłoconych drogach, ich skuteczność znacząco słabnie. Hamulce V-brake zbudowane są z przeciwlegle ustawionych ramion. Na nich zamontowane są klocki hamulcowe z okładziną. W trakcie hamowania, czyli naciśnięcia klamki zamontowanej na kierownicy, pociągana jest linka, która sprawia, że ramiona tworzą odwróconą literę “V”, a jednocześnie okładziny dociskają obręcz koła, spowalniając jego ruch i je zatrzymując. Niezaprzeczalną zaletą tego typu hamulców rowerowych jest ich prosta budowa. Nawet w trakcie awarii w podróży, rowerzysta jest w stanie samodzielnie je naprawić. Ponadto mają one niską masę, dzięki czemu nie zwiększają w dużym stopniu wagi całkowitej jednośladu. W porównaniu do innych rozwiązań są one dość tanie. Wraz z rozwojem i specjalizacją innych typów hamulców, V-brake stosuje się w rowerach przeznaczonych do poruszania poza trudnym terenem.

Hamulce tarczowe

Rozwój technologii sprawił, że z coraz większym zainteresowaniem spogląda się w kierunku hamulców tarczowych. Ich zaletą jest bardzo dobra siła hamowania, co pozwala na zatrzymanie się we właściwym momencie w nawet najtrudniejszych sytuacjach. Konstrukcja tego typu hamulców oparta jest na specjalnej tarczy zamontowanej do piasty. Zatrzymanie roweru jest wynikiem nacisku wywieranego na nią przez klocki hamulcowe. Tu pojawia się jednak możliwość wyboru przez użytkowników konkretnego typu mechanizmu. Na rynku są bowiem dostępne hamulce tarczowe mechaniczne oraz hydrauliczne. Różnią się one od siebie elementem działającym na klocki. W mechanicznych mowa o lince zaś w hydraulicznych o płynie – tak samo, jak np. w samochodach osobowych. Warto od razu podkreślić, że w bezpośrednim starciu – hamulce tarczowe hydrauliczne vs. mechaniczne, wygrywają te pierwsze. Są one najbardziej skuteczne, zapewniając użytkownikowi właściwą modulację, czyli dostosowanie siły hamowania do potrzeb. Z drugiej strony trzeba mieć na względzie ich odpowietrzanie, a także brak możliwości samodzielnej naprawy w razie usterki powstałej podczas podróży.

Hamulce torpedo

Wielu starszych użytkowników rowerów niewątpliwie będzie pamiętać hamulce torpedo. Były one obecne w dość prostych konstrukcjach jednośladów. To typ, który jest dziś rzadko stosowany – przeważnie w rowerach dziecięcych. Torpedo to rodzaj hamulców rowerowych, które są umieszczone w tylnej piaście. Sam proces ich wykorzystania polega na przekręceniu korby do tyłu, a zatem w przeciwnym kierunku niż się poruszamy. Niestety są one bardzo słabe. Nie da się z nich skorzystać także w sytuacji, kiedy dojdzie do zerwania łańcucha.

Hamulce szosowe – Dual Pivot

Dual Pivot to rodzaj hamulców, który dziś z powodzeniem znajduje swoje zastosowanie w rowerach szosowych. Mają one aerodynamiczny kształt, a do tego niską masę. Zalicza się je do rodziny hamulców szczękowych. Dual Pivot zapewniają użytkownikowi dobrą modulację siły hamowania. Dzięki temu w łatwiejszy sposób można zmniejszyć prędkość i zatrzymać rower szosowy.

Hamulce cantilever

Zanim zaczęto na dużą skalę stosować V-brake, za ich pierwowzór uznawano hamulce cantilever. Cechuje je bardzo prosta budowa, a przy tym niska cena. Niestety mały koszt, który trzeba było ponieść za ich zakup, szedł w parze ze słabą skutecznością. Mimo to nadal wykorzystuje się hamulce cantilever do rowerów miejskich, a także przełajowych.

Podsumowanie

Na rynku dostępnych jest kilka popularnych rodzajów hamulców rowerowych. Ich wyróżnikiem jest zarówno konstrukcja, jak i poziom skuteczności. Bez względu jednak na to, jaki typ posiadamy w swoim jednośladzie, musimy pamiętać o okresowym sprawdzaniu hamulców oraz dbaniu o ich pełną sprawność.

Newsletter

Bądź na bieżąco z naszymi artykułami i zapisz się na newsletter.