Jak napompować rower?

Czas czytania: 8 minut

Komfortowa i bezpieczna jazda na rowerze wymaga odpowiedniego ciśnienia w oponach. To z kolei rodzi pytanie, jak napompować rower? Przekonajmy się zatem, jak to zrobić we właściwy sposób, a także, do czego może doprowadzić zbyt wysoki lub niski poziom ciśnienia w oponach.

Podróże rowerem, zarówno na krótkich, jak i długich dystansach powinny być bezpieczne. Nie możemy zapominać o obowiązkowym wyposażeniu jednośladu, ale także o prawidłowym ciśnieniu w jego oponach. To kwestia, która wpływa jednocześnie na poprawę bezpieczeństwa na drodze, ale także komfortową jazdę. Od ciśnienia w oponach zależy bowiem to, ile czasu będziemy mogli je eksploatować, jak długa będzie droga hamowania, czy narażamy na zniszczenia obręcze kół. Żeby zadbać o jego właściwą ilość, musimy wiedzieć, jak prawidłowo napompować nasz rower. Umiejętność ta może nam się przydać także w trakcie podróży, kiedy znienacka dopadną nas problemy z małą ilością powietrza w oponach.

Dlaczego odpowiednie ciśnienie w oponach jest ważne?

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ilość ciśnienia w oponach może przełożyć się na komfort podróży, a także bezpieczeństwo. Reaguje przeważnie wtedy, kiedy powietrza jest na tyle mało, że nie da się w ogóle korzystać z jednośladu. Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje przede wszystkim większy opór toczenia się koła w trakcie jazdy, co powoduje zmniejszenie prędkości, z jaką można się poruszać, generując taką samą moc pedałowania. W dodatku opona o wiele szybciej się zużywa i jest narażona na przyszczypnięcie. Wraz ze zmniejszaniem ilości ciśnienia zwiększa się droga hamowania. Często też może dochodzić do wychodzenia opony z obręczy koła. Szkodliwe może być również przedobrzenie, czyli zbyt wysokie ciśnienie. Wtedy też dochodzi do znacznego zmniejszenia komfortu jazdy. W trakcie podróży możemy zauważyć słabą trakcję oraz kiepską amortyzację podczas przejeżdżania przez przeszkody. Opona szybciej się zużywa, a także istnieje ryzyko zniszczenia obręczy. Z tych względów, warto zadbać o prawidłowe ciśnienie, a jednocześnie o swój komfort. Polecamy zatem sprawdzanie ilości powietrza w oponach przed każdą dłuższą wyprawą, ale także pamiętając o regularnej kontroli w zależności od ilości czasu, jaki poświęcamy na aktywności rowerowe.

Od czego zależy dobór ciśnienia w oponach?

To, jakie ciśnienie powinno być w oponie, możemy przeczytać z jej bocznej ścianki. Umieszczono na niej minimalną oraz maksymalną wartość. Przeważnie jest ona wyrażona w barach, ale także w psi. Żeby jednak dobrać odpowiednią wartość, warto wziąć pod uwagę kilka dodatkowych kwestii. Na początek trzeba uwzględnić rodzaj opony oraz jej szerokość. Istotne jest również to, czy zastosowano w niej dętkę, czy korzystamy z rozwiązania bezdętkowego. Nie można pominąć także sposobu poruszania się, czyli stylu naszej jazdy. Na koniec pozostaje jeszcze waga nasza oraz roweru, z którego korzystamy. Jakie jest idealne ciśnienie? Takie, które jednocześnie będzie zapewniało komfort podróży odpowiadający rowerzyście, a także nie sprawiało problemów w toczeniu się kół.

Jakie są rodzaje wentyli?

Żeby móc zadbać o odpowiednie ciśnienie w oponach, trzeba wiedzieć jaki rodzaj wentyla mamy zamontowany, a także jak napompować rower. Wśród różnych modeli jednośladów możemy znaleźć kilka typów wentyli. Aktualnie jednym z popularniejszych jest Auto (AV), czyli taki, który znamy z samochodów. Jest on wygodny, a także pozwala na korzystanie z kompresorów wykorzystywanych do pompowania kół samochodowych. Niegdyś rekordy popularności bił wentyl Dunlop (DV). Jednak z biegiem lat tracił na znaczeniu, a obecnie zastępuje się go innymi, bardziej nowoczesnymi rozwiązaniami. Na rynku w ostatnich latach zaczął dominować wentyl Presta (FV), który charakteryzuje się prostotą i wygodą obsługi.

Jaką pompkę wybrać do napompowania roweru?

Skoro znamy już rodzaje wentyli, które możemy znaleźć w naszych jednośladach, czas sięgnąć po narzędzie, bez którego napompowanie nie będzie możliwe. Pompka rowerowa pozwoli nam na dostarczenie oponie odpowiedniego ciśnienia. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest pompka tłokowa. Najnowsze modele są bardzo lekkie, a w zestawie z nimi znajdziemy uchwyty montażowe, pozwalające na umieszczenie jej na ramie jednośladu. Dzięki temu będziemy mieli ją zawsze przy sobie, nawet w najmniej spodziewanych sytuacjach. Napompować opony w rowerze możemy także przy pomocy kompresora rowerowego, jednak warto wybierać modele z wbudowanym akumulatorem, których jest coraz więcej na rynku. Pozwoli to na zapewnienie ciśnienia w oponach bez konieczności znajdowania się w okolicy gniazdka prądowego. Rowerzyści korzystają także z kompresorów, które znajdują się w warsztatach samochodowych, czy na stacjach benzynowych. Tutaj jednak warto uważać, żeby zbyt duża ilość wtłaczanego powietrza nie uszkodziła opony. Popularne są także pompki nożne, których cena nie jest wysoka.

Jak napompować rower?

Jeśli wiemy, jakie ciśnienie powinno się znajdować w naszej oponie, jaki mamy wentyl oraz dysponujemy pompką, możemy przejść do napompowania roweru. W tym celu musimy odkręcić korek, który został umieszczony na wentylu w celu jego zabezpieczenia. Jeśli mamy do czynienia z rodzajem Presta, konieczne będzie także odkręcenie dodatkowej nakrętki, jednak musimy pamiętać, żeby nie zdjąć jej całkowicie. Następnie wsuwamy końcówkę pompki na wentyl. W zależności od tego, jaką pompką dysponujemy, konieczne będzie przytrzymanie tej końcówki lub skorzystanie z zacisku. Po napompowaniu, jeśli jest to wentyl typu Presta, zakręcamy nakrętkę. Na koniec zostało nam tylko zakręcenie korka. Ważne, aby w trakcie pompowania nie przekrzywiać wentyla, aby nie doszło do jego ewentualnego uszkodzenia.

Podsumowanie

Wiedząc, jak napompować rower, możemy zadbać o komfortowe podróżowanie jednośladem. Przy okazji zadbamy też o własne bezpieczeństwo. Ciśnienie w oponach powinniśmy dobierać zgodnie z minimalnym oraz maksymalnym oznaczeniem umieszczonym na ich ściankach. To, ile powietrza dostarczymy, zależy od rodzaju opony, stylu jazdy, ale także od naszej wagi oraz masy roweru.

Newsletter

Bądź na bieżąco z naszymi artykułami i zapisz się na newsletter.