Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru?

Czas czytania: 7 minut

Podróżowanie rowerem daje mnóstwo frajdy, jak i korzyści dla zdrowia. Żeby tak się działo niezbędny będzie jednoślad, a także ciekawa trasa. Nie mniej jednak każda podróż, czy to krótka, czy długa musi być bezpieczna. Nie można zatem zapominać, że istnieje obowiązkowe wyposażenie roweru, które to bezpieczeństwo poprawi. Wiedząc, co wchodzi w jego skład, unikniemy też ewentualnego mandatu.

Samo stwierdzenie, że coś jest obowiązkowe, może brzmieć bardzo poważnie, a czasami nawet strasznie. Tak jednak nie jest. W skład wyposażenia wchodzą elementy ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa podróżującego rowerem, jak i pozostałych uczestników ruchu. Elementy uznawane za obowiązkowe wyposażenie nie są czymś obcym, zupełnie nieznanym nawet laikowi. Mamy z nimi styczność prawie każdego dnia.

Obowiązkowe wyposażenie roweru – przepisy

Sami użytkownicy nie określają, co jest obowiązkowym wyposażeniem ich jednośladu. Robią to przepisy, a dokładnie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. 2003 nr 32 poz. 262 z późn. zm.). W myśl powołanych przepisów niezbędne wyposażenie roweru stanowi:

  • oświetlenie przednie – minimum jedno światło pozycyjne o barwie białej bądź żółtej selektywnej;
  • oświetlenie tylne – minimum jedno światło odblaskowe barwy czerwonej, którego kształt musi być inny niż trójkąt;
  • lampka rowerowa tylna – minimum jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
  • hamulec;
  • sygnał dźwiękowy.

Nie ma w tym nic strasznego, ale za to wpływającego na nasze bezpieczeństwo podczas podróży. Tym samym brak któregoś z komponentów wyżej wymienionego wyposażenia może stanowić podstawę do ukarania nas mandatem przez Policję. Za brak obowiązkowych elementów wyposażenia roweru grozi mandat w wysokości od 50 do 200 zł. Dlatego przyjrzyjmy się poszczególnym elementom obowiązkowego wyposażenia roweru i nie zapominajmy o nim!

Oświetlenie

Ustawodawca nakazuje, aby nasze jednoślady były wyposażone w oświetlenie. W ich skład wchodzą przednie lampki rowerowe oraz tylne. Przednie oświetlenie rowerowe LED charakteryzuje się wysoką wydajnością przy energooszczędnym działaniu. Tak samo tylne lampki LED.

Przednie lampki rowerowe dobierane są odpowiednio do miejsca naszych wycieczek. Jeśli poruszamy się nocą lub w gorszych warunkach atmosferycznych po mieście, niezbędne będą lampki, których moc mieści się w przedziale 100 – 200 lumenów. Rowerzyści odwiedzający tereny podmiejskie skorzystają z mocniejszego oświetlenia. Z kolei przednie lampki rowerowe o mocy 1000 lumenów wybiorą ci, którzy poruszają się po terenach leśnych.

Tylne oświetlenie rowerowe służy poinformowaniu innych uczestników ruchu, którzy są za nami, o naszej obecności. Dlatego też te lampki będą miały zdecydowanie mniejszą moc. Z tyłu roweru musimy mieć zamontowane również światło odblaskowe, które zazwyczaj jest wbudowane w lampkę.

Dość szeroko omawialiśmy temat lampek rowerowych we wpisie: Jakie oświetlenie rowerowe wybrać?

Hamulec

Z punktu widzenia przepisów ważne są także hamulce. Dodajmy, że jego posiadanie to jedna kwestia. Drugą jest to, że musi on być w pełni sprawny. Wszak niedziałający hamulec w niczym nam nie pomoże. Wręcz przeciwnie, może tylko zaszkodzić i zagrozić bezpieczeństwu. W rowerach możemy znaleźć różne rodzaje hamulców. Jednak najpopularniejszymi są hamulce szczękowe oraz tarczowe.

Metoda działania hamulców szczękowych jest dość prosta i bardzo łatwa do zaobserwowania. W trakcie hamowania szczęki umieszczone po dwóch stronach koła zaciskają się na jego obręczy. W ten sposób zmniejsza się prędkość roweru, a także doprowadza do całkowitego jego zatrzymania.

Hamulce tarczowe można podzielić na dwa typy: mechaniczne oraz hydrauliczne. Jednak działają tak samo – klocki hamulcowe ocierają się o tarczę, którą umieszczono przy piaście koła. W hamulcach tarczowych mechanicznych wykorzystywane jest zjawisko dźwigni, a hamulec uruchamiany jest poprzez specjalną linkę. Natomiast w hamulcach tarczowych hydraulicznych do uruchomienia niezbędny jest płyn hamulcowy.

Sygnał ostrzegawczy

Zdarzają się uzasadnione sytuacje drogowe, kiedy rowerzysta musi wydać sygnał ostrzegawczy. W samochodach taką możliwość daje klakson. Natomiast w rowerach spotykamy się z dzwonkami. Tradycyjne dzwonki są najlepszym rozwiązaniem. Ich dźwięk jest ostrzegający i w takim celu powinien być wykorzystywany. Nie powinno się stosować innych przedmiotów, które mogą budzić lęk. Nie można także uznać naszego głosu, jako sygnał ostrzegawczy.

Kierunkowskazy

Co ciekawe, czasami kierunkowskazy rowerowe również możemy zaliczyć do obowiązkowego wyposażenia. Jednak tylko w sytuacjach, gdy konstrukcja roweru uniemożliwia sygnalizowanie skrętu za pośrednictwem ręki. W innych przypadkach kierunkowskazy w rowerze nie są obowiązkowe. Możemy je traktować jako wyposażenie dodatkowe i coraz częściej spotykamy się z ich stosowaniem przez rowerzystów.

Wyposażenie dodatkowe – kask

Kask nie jest obowiązkowym wyposażeniem roweru ani rowerzysty. Mandat za jego brak nam nie grozi. Nie mniej jednak warto go posiadać i z niego korzystać. Kask chroni głowę rowerzysty przed wstrząsami oraz uderzeniami w trakcie upadku. W sklepie rowerowym możemy znaleźć różne modele kasków, dopasowanych do różnego stylu jazdy oraz wieku rowerzysty.

Wyposażenie dodatkowe – kamizelka odblaskowa

Kamizelka odblaskowa nie musi być używana przez rowerzystów. Podobnie, jak kask, nie jest to obowiązkowe wyposażenie roweru i rowerzysty. Można jednak spotkać rowerzystów, którzy korzystają z kamizelek odblaskowych. Zwłaszcza poza terenem zabudowanym i miejscach, gdzie widoczność jest dość słaba. Stosowanie kamizelki odblaskowej wpływa na bezpieczeństwo podróżującego rowerem. W połączeniu z oświetleniem rowerowym oraz innymi odblaskami pozwala dostrzec rowerzystę z daleka.

Newsletter

Bądź na bieżąco z naszymi artykułami i zapisz się na newsletter.