Historia roweru

Czas czytania: 5 minut

Rower jest jednym z najpopularniejszych środków transportu, służącym jednocześnie do uprawiania sportu. Jego historia rozpoczęła się dawno temu. Początkowe projekty były bardzo ciężkie, a jazda nimi nie należała do łatwych. Wraz z rozwojem pomysłów na rowery, pojawiały się coraz ciekawsze modele. W końcu powstał taki jednoślad, jaki znamy dziś. Czas więc poznać jego historię i dowiedzieć się, od czego wszystko się zaczęło.

Pierwsze konstrukcje roweru

Całą historię roweru można zacząć od stosowanego w bajkach określenia „dawno, dawno temu”. Wszystko zaczęło się bowiem w XIX wieku. Dokładnie to w 1817 r., kiedy Karl von Drais (a właściwie: Karl Friedrich Christian Ludwig Freiherr Drais von Sauerbronn) stworzył konstrukcję nazywaną maszyną biegową. Charakteryzowała się ona drewnianą ramą, która łączyła ze sobą 2 koła. Na środku znajdowało się wyściełane siodełko.

Jak wskazuje nazwa tego wynalazku, żeby możliwe było jego napędzanie, konieczne było odpychanie się nogami. Dokładnie taka sama czynność jest wykonywana przez dzieci, kiedy uczą się jazdy rowerkami biegowymi. W 1818 r. Karl Drais opatentował swój wynalazek, który początkowo nazywany był Laufmaschine, a później Draisine.

Przeczytaj także: Rower damka – jaki to jest?

Welocyped – jednoślad z dużym przednim kołem i małym tylnym

1860 r. przyniósł kolejny wynalazek, który należy upamiętnić w historii roweru. To welocyped, za którego stworzenie odpowiedzialny jest Pierre Michaux. Ta konstrukcja wyróżniała się większym kołem zamontowanym z przodu oraz małym z tyłu. Co więcej, pojawiły się w niej już pedały. Rama wynalazku była stalowa, a nie jak w przypadku Laufmaschine drewniana. Welocyped można było spotkać także w innej konfiguracji. Pojawiały się bowiem konstrukcje wyposażone w dwa koła przednie, a także dwa koła tylne.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Co to jest ostre koło?

Bicykl, czyli wykorzystanie nowych wynalazków do stworzenia roweru

Welocyped nie był wygodną konstrukcją. Jednak bardziej niebezpieczną stał się bicykl. Wynika to z faktu wykorzystania z przodu bardzo dużego koła. Było ono wyposażone w szprychy, które zaprojektowali James Starley i William Hunter. Tylne koło w bicyklu było sporo mniejsze od przedniego. To powodowało bardzo częste upadki użytkowników. Znajdowali się oni dość wysoko nad ziemią. Dodatkowe problemy mogły się pojawiać, gdy taka konstrukcja przewróciła się na użytkownika. Jej waga wynosiła aż 40 kg! Na uwagę zasługuje fakt, że w bicyklu stosowano już pedały, które ułatwiały napędzanie całej konstrukcji.

Zobacz także: Jaki kupić rower do 3000 zł?

Rozwój konstrukcji rowerowych oraz osprzętu

Kolejne lata upływały pod znakiem rozwoju elementów konstrukcyjnych rowerów, a także osprzętu. Lata 1884 – 1885 r. przyniosły coś, co dziś możemy nazwać pierwowzorem aktualnie wykorzystywanych rowerów. John Kemp Starley stworzył konstrukcję, która wykorzystywała dwa równej wielkości koła. Co więcej, wynalazca zastosował w niej przekładnię łańcuchową. Dzięki temu jazda na rowerze stała się znacznie łatwiejsza. John Kemp Starley wykorzystał również połączenie kierownicy z widelcem.

Przełomem w tworzeniu rowerów stał się również rok 1888. Wtedy to została opatentowana pneumatyczna opona wynaleziona przez Johna Boyda Dunlopa. Tym samym rower stawał się bardziej komfortowy.

W 1900 r. Fichtel & Sachs wprowadzili na rynek wolnobiegową piastę. 2 lata później pojawiła się przerzutka. Stworzyli ją James Archer oraz Henry Sturmey. W 1903 r. wynalezione zostało wolne koło. Z kolei w 1908 r. dynamo rowerowe. Na bazie tych wszystkich wynalazków powstał współczesny rower, który z roku na rok ewoluuje pod względem wykorzystywanych do jego budowy materiałów oraz osprzętu.

Przeczytaj również: Jaki rower elektryczny wybrać w dobrej cenie?

Podsumowanie

Historia roweru rozpoczyna się już w 1817 r. Przez kolejne lata pojawiały się kolejne konstrukcje. Początkowo rowery były bardzo ciężkie i trudne w prowadzeniu. Pojawienie się kolejnych wynalazków, które stały się osprzętem tego typu jednośladów, umożliwiły komfortowe poruszanie się nimi. Konstrukcje rowerów wykorzystujące tej samej wielkości koła, pneumatyczne opony, przerzutki oraz piasty, stały się podstawą do stworzenia różnych rodzajów jednośladów, jak np. MTB.

Newsletter

Bądź na bieżąco z naszymi artykułami i zapisz się na newsletter.