Jakie odpowiednie ciśnienie w rowerze?

Czas czytania: 8 minut

Przyjemność z jazdy na rowerze nie powinna być zachwiana przez jego stan techniczny. Często jednak właściciele jednośladów lekceważą kwestię ciśnienia w oponach. To, ile bar w rowerze się znajduje, wpływa na komfort jazdy oraz bezpieczeństwo. Z tego artykułu dowiesz się, jakie powinno być ciśnienie w oponach rowerowych.

Rowerzyści aktywnie korzystający ze swoich jednośladów przyzwyczajeni są do czynności serwisowych skupiających się na wielu aspektach technicznych. Mowa o kontrolowaniu stanu hamulców, łańcucha, smarowaniu, ale również tego, jakie ciśnienie w oponach aktualnie się znajduje. Z kolei osoby, korzystające w mniejszym zakresie ze swoich rowerów, do tego ostatniego czynnika przykładają często najmniejszą wagę. Opona nie ugina się pod naciskiem? Można jechać dalej. Owszem, nie stoi to na przeszkodzie. Kiedy jednak spojrzymy na ilość bar w oponach przez pryzmat komfortu i bezpieczeństwa, to sprawa nie wydaje się już taka oczywista. Dlatego też warto kontrolować to, ile ciśnienia się w nich znajduje, a w razie konieczności zmniejszać lub zwiększać tę wartość.

Ciśnienie w oponach – dlaczego jest ważne?

To, jak zachowuje się opona na drodze, zależy nie tylko od jej właściwości technicznych, ale także od ciśnienia. Z tego też powodu, dobrze jest sprawdzać jego poziom. Kiedy w oponie ciśnienie jest wysokie, zauważymy, że opór toczenia jest znacznie mniejszy. Wtedy też można bardzo szybko pokonywać kolejne kilometry. Niestety wysokie wartości wiążą się również z mniejszą przyczepnością, która negatywnie wpływa na bezpieczeństwo. Zwłaszcza wtedy, gdy pokonywane są zakręty. Z kolei mniejsza ilość ciśnienia w oponach rowerowych przynosi odwrotny skutek do omawianego. Przyczepność w znacznym stopniu się zwiększa, ale szybka jazda jest wtedy niemożliwa. Komfort podróżowania również jest lepszy, ponieważ opony bardziej amortyzują nierówności terenu, po którym się poruszamy. Wielu rowerzystów przekonało się, że to także rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo na drodze.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?

Najlepszym sposobem na sprawdzenie ile mamy bar w rowerze jest skorzystanie z pompki i umieszczonego na niej manometru. Ten prosty przyrząd wskaże nam dokładną wartość. Wtedy też będziemy mogli od razu napompować opony lub upuścić z nich trochę powietrza. Takie manometry spotkamy również przy kompresorach, które są publicznie dostępne na stacjach benzynowych. Wskazany sposób nie wymaga ponoszenia żadnych kosztów. Jeśli jednak chcemy mieć taki przyrząd na własność, to możemy go kupić w sklepie rowerowym. Skorzystanie z niego będzie bardzo łatwe – wystarczy wężyk od manometru zamontować na wentylu opony.

Chociaż przywołujemy tutaj najbardziej rozsądne rozwiązanie, wiele osób i tak w pierwszej kolejności skorzysta z metody organoleptycznej. Próby wciśnięcia opony dają nam jakąś wiedzę, ale nie ma w niej żadnej dokładności. Nie wiemy, czy twarda opona ma tyle ciśnienia, ile przewiduje jej producent, czy może za dużo. Miękka zaś może mieć prawidłową ilość bar (zgodną z dolną granicą), a nam się będzie wydawać, że jest to za niska wartość.

Ciśnienie w oponach – jak jest podawane?

Zamontowane w naszym rowerze opony będą odpowiednio oznaczone pod kątem ciśnienia. Na bocznej ich ściance powinna znajdować się górna i dolna wartość. Podawana może być ona w dwojaki sposób: w barach lub PSI. Chociaż niektórzy producenci korzystają jeszcze z atmosfer technicznych (at). Istotne jest jednak to, jak przeliczyć bar na PSI. Okazuje się bowiem, że to bardzo proste. Szczególnie gdy w internecie dostępnych jest mnóstwo kalkulatorów, które wykonają za nas odpowiednie działanie. Jeśli jednak sami chcemy się podjąć wyliczeń, musimy pamiętać, że 1 bar równy jest 14,50 PSI.

Od czego zależy ciśnienie w oponach?

Wskazane przez producenta opony wartości, czyli ile bar w rowerze powinno się być, stanowią przedział minimalny i maksymalny. Jednak to, jak napompować rower, zależy także od innych aspektów, o których już pisaliśmy na blogu. Trzeba zatem uwzględnić:

  • opony – czyli to, jakie mają właściwości techniczne (czy są szerokie, czy cienkie), a także jaki jest ich aktualny stan,
  • użytkownika – ważna jest tutaj waga rowerzysty, która wpływa na dobór ciśnienia,
  • rower – istotny jest rodzaj jednośladu, a zatem jego przeznaczenie, ale także ciężar całkowity (z dodatkowym wyposażeniem),
  • drogę – nawierzchnię, po której będziemy się poruszać – inne ciśnienie opon będzie odpowiednie na drogach asfaltowych i leśnych.

Jakie ciśnienie powinno być w oponach?

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe punkty, można wyobrazić sobie, ile bar w rowerze powinno się znajdować. Pomoże w tym także informacja na temat standardowych maksymalnych i minimalnych poziomów, dopasowanych do rodzajów jednośladów. Tak też przyjęto, że:

  • w rowerach górskich (MTB) przedział ten oscyluje pomiędzy 2.00 a 4.50 bara, co daje nam w przeliczeniu 30 PSI w przypadku niższej wartości oraz 65 PSI w wyższej,
  • w rowerach miejskich maksymalna wartość jest nieco wyższa i wynosi 7.50 bara, niska zaś jest taka sama, czyli 2.00 bara – podawane w PSI wynoszą one odpowiednio 100 i 30,
  • w rowerach crossowych i trekkingowych ciśnienie minimalne to 2.00 bara (30 PSI), maksymalne zaś to 7.50 bara (110 PSI),
  • w rowerach szosowych dolna granica ilości bar wynosi 6.00 (85 PSI), górna z kolei to 15.00 bar (220 PSI),
  • w rowerach fatbike zauważymy znaczną różnicę w porównaniu do dotychczasowych wartości, ponieważ najniższa wynosi 0.4 bara (5 PSI), najwyższa 2.00 bary (30 PSI).

Podsumowanie

Prawidłowo dobrana wartość ciśnienia w oponach rowerowych jest bardzo ważna z uwagi na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. To, ile bar napompujemy, zależy z kolei od wartości wskazanych przez producenta, ale dostosowanych do naszej wagi oraz drogi, po której zamierzamy się poruszać. Możemy także w tym przypadku uwzględnić również nasze przyzwyczajenia, aby podróż na rowerze była przyjemnością, a nie powodowała dyskomfort.

Newsletter

Bądź na bieżąco z naszymi artykułami i zapisz się na newsletter.