Licznik rowerowy to jedno z najczęściej kupowanych akcesoriów rowerowych. Dostarcza on informacji na temat przebytego dystansu, czasu jego pokonania, a także prędkości. Ustawienie licznika rowerowego wiąże się z koniecznością dokonania pomiarów oraz przejścia przez opcje samego urządzenia. Z tego wpisu dowiesz się, jak to zrobić i mierzyć swoją aktywność rowerową!
Artykuł w skrócie:
W trakcie podróży jednośladami rowerzyści często chcą otrzymywać informacje na temat ilości przejechanych kilometrów. Pozwalają na to najnowsze technologie, czyli smartfony i dostępne na nie aplikacje. Jednak nadal sprawdzonym i powszechnym jest wykorzystywanie do tego celu licznika rowerowego. Jego przewagą jest m.in. prostota obsługi oraz dłuższy czas żywotności na baterii. Przemawia za nim również brak konieczności ciągłego podróżowania ze smartfonem, od którego wiele osób chce się uwolnić podczas wycieczek. Niestety wielu rowerzystów rezygnuje z licznika rowerowego, z uwagi na konieczność jego ustawiania, która może wydawać się skomplikowana. Łatwiej i szybciej jest zainstalować aplikację na smartfona. Dlatego też w niniejszym wpisie wyjaśniamy, jak łatwo i szybko podłączyć licznik rowerowy.
Jak działa licznik rowerowy?
Dostępne w sprzedaży liczniki rowerowe przede wszystkim prezentują dane dotyczące pokonywanego dystansu. Dowiemy się z nich zatem, ile kilometrów dotychczas przejechaliśmy lub jak długa była cała trasa. Ponadto będziemy wiedzieć, z jaką prędkością się poruszamy w czasie rzeczywistym, a także jaka była jej średnia, którą sprawdzimy po zakończeniu jazdy. Takie informacje będą prezentowane na wyświetlaczu licznika rowerowego. Zbierać je będą czujnik oraz magnes, które są w zestawie. Podczas obracania koła części te komunikują się ze sobą. Dokładnie rzecz ujmując, magnes, kiedy znajdzie się na poziomie czujnika, przekazuje mu sygnał. Dzięki temu wiadomo, że został pokonany pewien dystans. Z kolei na podstawie tego, ile razy i jak szybko w trakcie jazdy magnes spotyka się z czujnikiem, wiadomo, z jaką prędkością porusza się rowerzysta. Wszystkie dane wysyłane są do licznika, który można nazwać małym komputerem. Przechowuje on zebrane informacje i prezentuje je użytkownikowi. Jeśli ustawienie licznika rowerowego będzie prawidłowe, dane te będą dokładne. Rowerzyści wykorzystują je nie tylko do kontrolowania dystansu, prędkości oraz czasu jego pokonania, ale także do wyznaczania sobie nowych celów – np. szybszego przejazdu tego samego odcinka.
Jak zamontować licznik rowerowy?
Montaż licznika rowerowego nie jest tak naprawdę skomplikowaną operacją. Na początku należy umieścić na kierownicy jednostkę centralną, czyli monitor. Trzeba przy tym pamiętać, aby nie blokowała ona dostępu do innego osprzętu, a także sztywno się trzymała. Następnie można poprowadzić przewody z czujnikiem. Dobrze jest je owinąć wokół widelca, aby nie dostały się one w szprychy lub inne części roweru. Grozi to bowiem uszkodzeniem przewodów doprowadzających sygnał do monitora. Czujnik trzeba zamontować po wewnętrznej stronie widelca. Następnie można przejść do instalacji magnesu. Umieszcza się go na szprychach, ale na wysokości czujnika. Kiedy elementy te znajdą się na tym samym poziomie, będą się ze sobą kontaktować. Z tego względu, muszą być blisko siebie, aby nic nie zakłócało otrzymywania danych. Po zakończeniu montażu można sprawdzić, czy informacje są zbierane przez jednostkę centralną. Nie trzeba od razu ruszać na wycieczkę, wystarczy kilkukrotne obrócenie kołem w miejscu (kiedy rower jest podniesiony).
Jak zmierzyć obwód koła?
Zanim zabierzemy się za ustawienie licznika rowerowego, konieczne będzie poznanie obwodu koła naszego jednośladu. Dwa najpopularniejsze sposoby, to wykonanie pomiaru oraz przeliczenie danych zawartych na ściance opony. Pierwsza możliwość polega na przejechaniu prostego odcinka lub poprowadzeniu przez niego roweru. W miejscu startu zaznacza się na oponie punkt, w którym styka się ona z podłożem. Rowerzyści bardzo często wykorzystują do tego wentyl i to on stanowi wyznacznik. Kiedy nastąpi pełny obrót opony, a zaznaczony punkt znajdzie się ponownie w tym samym miejscu, należy się zatrzymać. Zmierzona w ten sposób odległość między pozycją startową a końcową, stanowi obwód naszego koła.
Jeśli nie chcemy przeprowadzać takiej procedury, możemy odczytać ze ścianki opony dane na jej temat. Najczęściej będzie to jej ETRTO lub rozmiar. Następnie trzeba je porównać z poniższą tabelką.
ETRTO | Rozmiar koła | Obwód koła w mm | cale |
47-203 | 12 × 1.75 | 935 | |
54-203 | 12 × 1.95 | 940 | 12 |
40-254 | 14 × 1.50 | 1020 | 14 |
47-254 | 14 × 1.75 | 1055 | |
40-305 | 16 × 1.50 | 1185 | |
47-305 | 16 × 1.75 | 1195 | 16 |
54-305 | 16 ×2.00 | 1245 | |
28-349 | 16 × 1-1/8 | 1290 | |
37-349 | 16 × 1-3/8 | 1300 | |
32-369 | 17 × 1-1/4 | 1340 | |
40-355 | 18 × 1.50 | 1340 | |
47-355 | 18 × 1.75 | 1350 | 18 |
32-406 | 20 × 1.25 | 1450 | |
35-406 | 20 × 1.35 | 1460 | |
40-406 | 20 × 1.50 | 1490 | |
47-406 | 20 × 1.75 | 1515 | |
50-406 | 20 × 1.95 | 1565 | |
28-451 | 20 × 1-1/8 | 1545 | |
37-451 | 20 × 1-3/8 | 1615 | 20 |
37-501 | 22 × 1-3/8 | 1770 | 22 |
40-501 | 22 × 1-1/2 | 1785 | |
47-507 | 24 × 1.75 | 1890 | |
50-507 | 24 × 2.00 | 1925 | |
54-507 | 24 × 2.125 | 1965 | |
25-520 | 24 × 1(520) | 1753 | |
25-520 | 24 × 3/4 Tubular | 1785 | |
28-540 | 24 × 1-1/8 | 1795 | |
32-540 | 24 × 1-1/4 | 1905 | |
25-559 | 26 × 1(559) | 1913 | |
32-559 | 26 × 1.25 | 1950 | |
37-559 | 26 × 1.40 | 2005 | |
40-559 | 26 × 1.50 | 2010 | |
47-559 | 26 × 1.75 | 2023 | |
50-559 | 26 × 1.95 | 2050 | |
54-559 | 26 × 2.10 | 2068 | |
57-559 | 26 × 2.125 | 2070 | |
58-559 | 26 × 2.35 | 2083 | |
75-559 | 26 × 3.00 | 2170 | |
28-590 | 26 × 1-1/8 | 1970 | |
37-590 | 26 × 1-3/8 | 2068 | |
37-584 | 26 × 1-1/2 | 2100 | 26 |
650C | 26 × 7/8 Tubular | 1920 | |
20-571 | 650 x 20C | 1938 | |
23-571 | 650 x 23C | 1944 | |
25-571 | 650 x 25C 26 × 1(571) | 1952 | |
40-590 | 650 x 38A | 2125 | |
40-584 | 650 x 38B | 2105 | |
25-630 | 27 × 1(630) | 2145 | 27 |
28-630 | 27 × 1-1/8 | 2155 | |
32-630 | 27 × 1-1/4 | 2161 | |
37-630 | 27 × 1-3/8 | 2169 | |
40-584 | 27.5 × 1.50 | 2079 | |
54-584 | 27.5 × 2.1 | 2148 | |
57-584 | 27.5 × 2.25 | 2182 | |
18-622 | 700 x 18C | 2070 | |
19-622 | 700 x 19C | 2080 | |
20-622 | 700 x 20C | 2086 | |
23-622 | 700 x 23C | 2096 | |
25-622 | 700 x 25C | 2105 | |
28-622 | 700 x 28C | 2136 | |
30-622 | 700 x 30C | 2146 | |
32-622 | 700 x 32C | 2155 | |
700C | Tubular | 2130 | |
35-622 | 700 x 35C | 2168 | |
38-622 | 700 x 38C | 2180 | |
40-622 | 700 x 40C | 2200 | |
42-622 | 700 x 42C | 2224 | |
44-622 | 700 x 44C | 2235 | |
45-622 | 700 x 45C | 2242 | |
47-622 | 700 x 47C | 2268 | |
54-622 | 29 × 2.1 | 2288 | |
56-622 | 29 × 2.2 | 2298 | |
60-622 | 29 × 2.3 | 2326 |
Jak ustawić licznik rowerowy?
Zebrane w ramach powyższych pomiarów lub odczytane z tabelki dane, należy wprowadzić do licznika. Podaje się je w milimetrach lub centrymetrach – w zależności od modelu. To istotne dla prawidłowości dokonywanych w przyszłości pomiarów. Samo ustawienie licznika rowerowego nie jest trudne. W podstawowych modelach wystarczy dodanie wspomnianego obwodu koła oraz aktualnej daty i godziny. Jeśli zdecydujemy się na bezprzewodowe urządzenie, konieczne będzie także sprawdzenie połączenia między jednostką centralną a czujnikiem. W obydwu przypadkach należy przejechać pewien odcinek, aby skontrolować poprawność wprowadzonych ustawień.
Podsumowanie
Liczniki rowerowe to bardzo chętnie wybierane rozwiązania, pozwalające na dokonywanie pomiarów przejechanych kilometrów. Dzięki nim wiadomo również, w jakim czasie został pokonany pewien dystans oraz z jaką prędkością. Ustawienie licznika rowerowego sprowadza się do wprowadzenia danych na temat obwodu opony, a także daty. Dzięki temu w łatwy i szybki sposób można rozpocząć kontrolowanie własnych osiągnięć, a także konkurować z samym sobą, pokonując własne bariery – np. zwiększając dystans lub pokonując dotychczasowy w szybszym tempie.