Jakie oświetlenie rowerowe wybrać?

Czas czytania: 10 minut

Zastanawiając się, jakie oświetlenie rowerowe wybrać, trzeba wziąć pod uwagę kilka aspektów. Lampki rowerowe mają bowiem zapewnić bezpieczeństwo rowerzyście, a także pozostałym uczestnikom ruchu. Dzięki nim stajemy się widoczni na jezdni oraz mamy możliwość dostrzeżenia przeszkód na drodze, kiedy poruszamy się w ciemnościach. Przekonajmy się zatem, jakie lampki rowerowe wybrać i na co zwrócić uwagę.

Poruszając się rowerem w warunkach, kiedy za oknem zapada zmierzch lub jest już noc, trzeba zadbać o oświetlenie naszego jednośladu. To samo tyczy się sytuacji, kiedy wybraliśmy się na przejażdżkę w miejscach, gdzie jest ciemno, np. w lesie. Oświetlenie rowerowe sprawi, że inni uczestnicy ruchu zauważą nas z większej odległości, co wpłynie na nasze bezpieczeństwo. Również jeżdżąc w lesie, potrzebujemy dobrego oświetlenia, aby w porę zauważyć ewentualne przeszkody. Musimy zatem widzieć i być widoczni, kiedy poruszamy się rowerami.

Oświetlenie roweru a przepisy

Wyposażenie naszego jednośladu w lampki rowerowe na przód i na tył nie jest tylko naszą dobrą wolą, a obowiązkiem wynikającym z przepisów. Polskie prawo reguluje ogólną specyfikację oświetlenia rowerowego, a także, kiedy nie trzeba z niego korzystać. Zgodnie z art. 53 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. 2003 nr 32 poz. 262 z późn. zm.) rower powinien być wyposażony w:

  • oświetlenie rowerowe przednie – przynajmniej jedno światło pozycyjne o barwie białej lub żółtej selektywnej;
  • oświetlenie z tyłu – przynajmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej, ale o kształcie innym niż trójkąt;
  • lampki rowerowe tylne – przynajmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej

Ustawodawca wskazuje, że zarówno lampki przednie, jak i tylne mogą pracować w trybie stałym lub migającym. Jednocześnie nie jest wymagane, aby przednia lampka rowerowa była zamontowana w ciągu dnia, jeśli nie jest wykorzystywana.

Z kolei inne ważne kwestie regulują dalsze przepisy tego samego rozporządzenia. Oświetlenie pozycyjne oraz odblaskowe powinno być widoczne z odległości co najmniej 150 m. Przy czym montaż lampek rowerowych powinien uwzględnić wysokość nie większą niż 1500 mm i nie mniejszą niż 250 mm od powierzchni jezdni.

Może jednak pojawić się pytanie, kiedy korzystać z lampek rowerowych? Odpowiedź znajdujemy w innych przepisach, tym razem w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602 z późn. zm.). Zgodnie z nią powinniśmy korzystać z oświetlenia rowerowego w nocy, jadąc w tunelu, a także w trakcie gorszych warunków atmosferycznych – m.in. w czasie mgły lub opadów. Pamiętać należy też o dbanie o sprawność oświetlenia rowerowego w trakcie przygotowań jednośladu do jesieni i zimy.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze oświetlenia rowerowego?

Wiemy już, że oświetlenie rowerowe wpływa na nasze bezpieczeństwo na drodze. Jest także obowiązkowym wyposażeniem jednośladu. Musimy zatem zdecydować, jakie lampki rowerowe kupić. Przy czym oświetlenie rowerowe LED jest najbardziej popularnym. Jest ono energooszczędne i najbardziej wydajne. Rzadko spotyka się lampki ze zwykłymi żarówkami. Od razu warto też zaznaczyć, że nie każda lampka rowerowa sprawdzi się we wszystkich sytuacjach. Część lampek będzie dobra do poruszania się po mieście, część poza nim. Jeszcze inne sprawdzą się doskonale, kiedy pokonujemy leśne ścieżki i bezdroża. Dlatego też specyfikacja lampek rowerowych zawiera ważne informacje, które musimy znać, wybierając oświetlenie dla naszych “dwóch kółek”.

Moc lampek rowerowych

Pierwszą rzeczą, na którą trzeba zwrócić uwagę, to moc lampki. Pozwala ona określić jaki strumień światła będzie z niej pochodzić. Będzie zatem wiadomo, czy lampka świeci mocno, czy słabo. Do określenia tej wartości wykorzystuje się lumeny. Jeśli jest ich dużo, to lampka rowerowa świeci mocno, jeśli mniej to słabo. Przykładowo, przyjmuje się, że w mieście powinniśmy się poruszać oświetleniem rowerowym przednim o mocy z zakresu 100 – 200 lumenów. Z kolei w terenach, gdzie światła będzie mniej, lampki powinny być mocniejsze.

Czas działania i zasilanie

Bardzo ważne jest sprawdzenie, jaki jest czas działania oraz rodzaj zasilania lampki rowerowej, którą jesteśmy zainteresowani. Nie chcemy bowiem, żeby w czasie jazdy w nocy lub kiepskich warunkach atmosferycznych nasze oświetlenie rowerowe przestało działać. Z czasem działania wiąże się źródło zasilania lampek. Najbardziej sprawdzonym rozwiązaniem jest zasilanie z dynama. Pozwala ono na ciągłe dostarczanie energii elektrycznej do lampki przedniej i tylnej w wyniku ruchu kół. Na przestrzeni lat to rozwiązanie ewoluowało i prądnice montuje się w piaście. Poprzez zastosowanie dynama rowery zyskują na wadze, zatem nie jest to sposób dobry dla wszystkich rodzajów rowerów. Inną możliwością jest zasilanie z baterii, wymiennych akumulatorków lub wbudowanego akumulatora. Wymienne ogniwa są wygodne, jeśli nie korzystamy z lampek przez cały czas. Inaczej trzeba będzie mieć przy sobie zapas baterii lub naładowanych akumulatorków na wymianę. Wygodne za to może być zasilanie z wbudowanego akumulatora, który można ładować poprzez złącze USB. W razie wyczerpania akumulatora można go naładować z powerbanka, który też warto mieć przy sobie.

Wodoodporność

Jeśli podróżujemy w gorszych warunkach atmosferycznych, w czasie deszczu, ważna będzie wodoodporność lampki rowerowej. Nie chcemy przecież, aby podzespoły lampki zamokły, a wskutek tego oświetlenie uległo zniszczeniu. Warto zatem zwracać uwagę, aby lampki rowerowe były wodoszczelne. W trakcie ulew sprawdzą się lampki z certyfikatem IPX4.

Jakie oświetlenie rowerowe z przodu?

W trakcie podróżowania rowerem w nocy, czy w trakcie gorszych warunków atmosferycznych ważne jest odpowiednie oświetlenie roweru. Przednie lampki rowerowe pozwolą na oświetlenie drogi przed nami. Sprawią również, że będziemy zauważalni przez innych uczestników ruchu poruszających się z naprzeciwka. Biorąc to pod uwagę, nie powinniśmy wybierać oświetlenia przedniego, które będzie oślepiało innych. Jednocześnie światło powinno rozchodzić się na tyle, aby móc dostrzec pobocze drogi.

Jeżdżąc po mieście, możemy zdecydować się na słabsze lampki o mocy w zakresie 100 – 200 lumenów. Będą one w pełni wystarczające. Pozwolą na dostrzeganie miejskich niebezpieczeństw na drodze, a jednocześnie nie będą negatywnie wpływały na innych.

Z kolei chcąc poruszać się po terenie podmiejskim, gdzie jest znacznie ciemniej niż w mieście, moc lampki przedniej powinna być już większa. Sprawdzą się wtedy te, których moc mieści się w zakresie 400 – 500 lumenów.

Jeszcze mocniejsze lampki należy stosować, kiedy poruszamy się wyłącznie w terenie. Wtedy potrzebna jest moc, która pozwoli z daleka dostrzec przeszkody i niebezpieczeństwa na nieprzewidywalnych odcinkach. Dlatego też często stosuje się zamiennie nazwę lampka z latarką. Lampki przednie o mocy 1000 lumenów będą wtedy najbardziej odpowiednie. Jeśli stwierdzimy, że taka moc nadal nie jest wystarczająca, to sklep rowerowy oferuje też mocniejsze lampki. Jednak są one przeznaczone tylko do oświetlenia w terenie.

Jakie oświetlenie rowerowe z tyłu?

Tylna lampka rowerowa pełni zgoła inną funkcję niż przednia. Ma ona sygnalizować naszą obecność innym uczestnikom ruchu, którzy znajdują się za nami. Moc lampki rowerowej tylnej jest w takim razie słabsza niż przedniej. Zazwyczaj mieści się ona w zakresie do 100 lumenów, jednak nawet słabsze dają pożądany efekt. W odróżnieniu też od przednich lampek tylne emitują światło barwy czerwonej. Mogą również pracować w trybie ciągłym lub migającym. Zgodnie z przepisami z tyłu roweru powinniśmy mieć także czerwony odblask. Najczęściej jest jednak on wbudowany w tylną lampkę rowerową.

Odblaski

Bardzo często rowerzyści wykorzystują też różnego rodzaju dodatkowe odblaski. Jest to dobre rozwiązanie, które pomaga w widoczności roweru oraz kierowcy na drodze. Zwłaszcza kiedy podróż odbywa się w otoczeniu innych uczestników ruchu i ich oświetlenia. Nie mniej jednak trzeba pamiętać, że stanowią one jedynie rozszerzenie podstawowego zestawu, jakim powinny być lampki.

Newsletter

Bądź na bieżąco z naszymi artykułami i zapisz się na newsletter.