Chcąc zabrać ze sobą rower na dalszy wypad za miasto, czy też na wakacje, zastanawiamy się, jak to zrobić. Można na kilka sposobów. Każdy z nich jest dostosowany do różnych sytuacji, a powinien być dokładnie przeanalizowany, żeby wybrać odpowiedni dla nas. Przekonajmy się zatem, jak przewozić rower samochodem w bezpieczny i komfortowy sposób.
Artykuł w skrócie:
Planujesz wakacyjny wyjazd w ciekawe miejsce, bogate w niezliczone kilometry ścieżek rowerowych? Może weekendowy wypad za miasto, gdzie można zostawić samochód na parkingu i podziwiać okolicę z poziomu siodełka rowerowego? Wyjeżdżasz za granicę i marzy Ci się zabranie roweru? Jesteś sportowcem i jedziesz na zawody rowerowe? Te wszystkie pytania łączy jeden dylemat – jak zabrać ze sobą rower. Jeśli naszym środkiem lokomocji jest samochód, to rozwiązań tego problemu jest kilka.
Jak przewozić rower samochodem?
Decydując się na zabranie ze sobą roweru na wakacje, czy też weekendowy wyjazd, możemy skorzystać z kilku możliwości. Korzystając z bagażnika rowerowego, możemy transportować jednoślady na dachu samochodu, na haku holowniczym bądź na tylnej szybie. Oprócz tego możliwe jest przewożenie roweru wewnątrz samochodu, jeśli ten jest odpowiednio duży.
Każda z wymienionych możliwości ma swoje wady i zalety. Sposób transportu roweru powinniśmy dostosować do możliwości technicznych samochodu, ilości przewożonych rowerów, ilości osób w samochodzie oraz naszych indywidualnych preferencji.
Bez względu na to, jak chcemy przeprowadzić transport roweru, ważne, aby był to sposób bezpieczny dla nas, naszych towarzyszy oraz innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego też trzeba pamiętać o dostosowaniu prędkości oraz stylu jazdy, nie tylko do warunków na drodze, ale też do sposobu, w jaki przewozimy rowery. Ważne jest także przewożenie rowerów samochodem zgodnie z przepisami.
Przewożenie roweru na dachu samochodu
Najpopularniejszym sposobem transportu rowerów jest umieszczenie ich na dachu samochodu. Wymaga on jednak posiadania odpowiedniego bagażnika. Składa się on zazwyczaj z dwóch belek, stanowiących bazę, oraz uchwytów rowerowych. W sklepie rowerowym, a także motoryzacyjnym, można spotkać trzy rodzaje takich bagażników: z montażem za ramę, za widelec oraz za koła.
Zaletą przewożenia rowerów na dachu samochodu jest brak ograniczeń w widoczności. Ani rower, ani elementy konstrukcyjne bagażnika w żadnym stopniu nie zasłaniają szyb. Tym samym, nie blokuje dostępu do tylnego bagażnika samochodowego. Jednocześnie nie wpływa negatywnie na lakier samochodu – bagażnik i rowery nie rysują samochodu.
Mogłoby się wydawać, że to rozwiązanie idealne. Jednak ma też swoje wady. Bagażnik na dachu i umieszczone na nim rowery wpływają na zwiększenie wysokości auta. Z kolei to oddziałuje na jego aerodynamiczność. Rowery w trakcie ich przewożenia na dachu działają podobnie jak żagiel. Powodują, że samochód jest podatny na boczne podmuchy wiatru. Jednocześnie zwiększają opór powietrza, co wpływa na zużycie paliwa. Korzystając z tego sposobu przewożenia rowerów, trzeba pamiętać, że nie będzie możliwy wjazd samochodem na podziemne parkingi czy garaże. Uważać trzeba też podczas przejeżdżania pod wiaduktami, tunelami oraz w okolicy niskich drzew.
Przewożenie rowerów na dachu samochodu – przepisy
Ustawodawca nie precyzuje w prawie wytycznych dotyczących przewożenia rowerów na dachu samochodu. Skoro nie ma przepisów prawa, to należy korzystać ze zdrowego rozsądku oraz instrukcji obsługi bagażnika, samochodu oraz rowerów. Niezbędne będą one do sprawdzenia maksymalnego obciążenia, jakie może być na dachu naszego samochodu. Ponadto, ważne będzie obciążenie bagażnika rowerowego oraz waga rowerów, które chcemy przewozić. Jadąc samochodem z rowerami na dachu, konieczne będzie również dostosowanie prędkości oraz stylu jazdy. Maksymalna prędkość, z jaką można się poruszać, mając bagażnik rowerowy na dachu, zawarta jest w jego instrukcji obsługi.
Przewożenie rowerów na haku holowniczym
Innym popularnym sposobem transportu rowerów jest przewożenie na haku holowniczym. Wykorzystuje się do tego specjalne platformy, które są w łatwy sposób montowane do haka.
Niewątpliwą zaletą takiego sposobu transportu rowerów jest łatwy montaż rowerów na platformie i dostęp do nich. Dzięki temu, że platforma zamontowana jest w tylnej części samochodu, nie wpływa to na jego aerodynamikę. Z bagażnikiem rowerowym na haku możliwy jest wjazd na podziemny garaż oraz parking.
Z drugiej strony, samochód z bagażnikiem rowerowym na haku holowniczym, zwiększa swoją długość, więc manewrowanie staje się trudniejsze. Cena takiego rozwiązanie jest też większa niż w przypadku bagażnika dachowego.
Przewożenie rowerów na haku holowniczym – przepisy
Z przewożeniem rowerów na haku wiążą się dodatkowe obostrzenia. Inaczej niż w przypadku bagażnika na dachu samochodu. Przewóz rowerów na haku powoduje zasłonięcie tylnych świateł samochodu oraz tablicy rejestracyjnej, co jest zabronione przepisami. Jednak obydwa te problemy można rozwiązać w prosty sposób.
Bagażniki rowerowe na hak często wyposażone są w oświetlenie. Jeśli nie, możemy dokupić odpowiedni dodatkowy zestaw. Wystarczy go odpowiednio zamontować na konstrukcji bagażnika i połączyć z instalacją elektryczną haka holowniczego.
Kiedy bagażnik rowerowy na haku zasłania tablicę rejestracyjną, konieczne będzie uzyskanie kolejnej i zamontowanie jej na bagażniku. Odpowiedni wniosek należy złożyć do wydziału komunikacyjnego starostwa powiatowego. Koszt uzyskania trzeciej tablicy rejestracyjnej to 53 zł.
Transport rowerów na tylnej szybie samochodowej
Istnieje również możliwość przewożenia roweru na tylnej szybie auta. Niezbędny będzie do tego odpowiedni bagażnik. Możliwość jego montażu zależna jest od konstrukcji samochodu. Jednak podobnie, jak w przypadku bagażnika na hak, przewóz rowerów w ten sposób może zasłaniać światła samochodu oraz tablicę rejestracyjną. Dodatkowo uniemożliwia dostęp do bagażnika samochodowego. To także rozwiązanie, które może uszkodzić i zarysować powłokę lakierniczą naszego auta.
Przewożenie rowerów wewnątrz samochodu
Jeśli posiadamy auto większych rozmiarów, np. kombi, możemy przewozić rower wewnątrz niego. Jest to dobre rozwiązanie, kiedy poruszamy się bez pasażerów. Rower bowiem zajmuje sporo miejsca i wymaga często złożenia tylnych siedzeń. Transport roweru w bagażniku samochodowym jest także bezpieczniejszy. Nie wpływa na aerodynamikę samochodu. Zazwyczaj nie wymaga też ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Mogą się jednak czasem przydać dodatkowe akcesoria. Kiedy rower nie mieści się do bagażnika, konieczny będzie demontaż przedniego lub tylnego koła, bądź kierownicy.