Artykuł w skrócie:
Zakup roweru mamy za sobą, dlatego warto przygotować się na jego złożenie po wypakowaniu z kartonu. Rower został umieszczony w paczce w kilku elementach , aby zajmował jak najmniej miejsca w czasie transportu. Jak krok po kroku przygotować go do jazdy?
Rower przed zapakowaniem zostaje podzielony na kilka elementów. Główną część stanowi rama z napędem i tylnym kołem. Oddzielnie ułożone są sztyca do siodełka, siodełko, przednie koło oraz pedały. Takie rozłożenie roweru umożliwia optymalne ułożenie go w kartonie i zmniejszenie rozmiarów paczki. Po dostarczeniu roweru do domu, należy go rozpakować i złożyć. Czynność składa się z kilku prostych kroków, które można wykonać samodzielnie bez fachowej wiedzy technicznej.
Wypakowanie roweru
Do wypakowania i złożenia roweru będzie potrzebny nóż, którym przetniemy elementy scalone taśmą, klucze typu imbus oraz tradycyjny klucz płaski rozmiar 15 mm. Do złożenia roweru można użyć zestawu kluczy Kross.
Na wstępie otwieramy karton i wyjmujemy rower. W kartonie znajduje się część główna roweru, która nie wymaga składania (rama, tylne koło). Do tego mamy oddzielnie załączone przednie koło, a w mniejszym opakowaniu sztycę do siodełka, siodełko i pedały.
Sprawdzamy starannie, czy wszystkie elementy roweru znajdują się w przesyłce. Jeśli tak, to wypakowujemy elementy (pedały, sztycę, siodełko) z folii ochronnych i sprawdzamy, czy poszczególne z nich nie są uszkodzone mechanicznie czy estetycznie. Odcinamy następnie plastikowe opaski trzymające w stabilnej pozycji złożone elementy roweru. Odczepiamy przednie koło i zdejmujemy folie ochraniające ramę czy kierownicę.
Montaż pedałów
Przede wszystkim należy pamiętać, że każdy rower ma pedały z dwoma różnymi gwintami. Jeden pedał przeznaczony jest na prawą stronę roweru, a drugi na lewą stronę (gwinty prawostronne i lewostronne). Mają one stosowne oznaczenia literowe na osi lub na korpusie. Nie przykręcamy pedałów siłowo, ponieważ możemy zniszczyć gwint, co uniemożliwi ich montaż. Nie korygujemy również gwintu na własną rękę żadnymi urządzeniami mechanicznymi. Upewnijmy się również, czy pedał został osadzony w prawidłowy sposób – równolegle, a nie pod kątem.
Do montażu pedałów będzie potrzebny klucz płaski rozmiar 15 mm. Przykręcamy lewy pedał, obracając klucz przeciwnie do kierunku wskazówek zegara. Prawy pedał przykręcamy zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Pamiętajmy, że im dłuższy klucz mamy do dyspozycji, tym większą siłą dokręcimy pedały. Sprawdźmy dwukrotnie ich osadzenie przed użytkowaniem, aby uniknąć przykrych zdarzeń podczas jazdy.
Złożenie układu kierowniczego w rowerze tradycyjnym
Do złożenia układu kierowniczego będzie potrzebny klucz imbusowy. Odkręcamy śrubę spajająca mostek, wyjmujemy kierownicę, a następnie wkładamy ją w odpowiedni sposób do środkowej części. Kierownica włożona w środek układu powinna znajdować się idealnie w osi ramy roweru. Wspornik kierownicy oraz oś ramy powinny tworzyć kąt prosty z osią kierownicy. Jest to podstawowa instrukcja dla rowerów z tradycyjnym mostkiem.
Montaż kierownicy w rowerze z mostkiem regulowanym
Proces ustawienia kierownicy z mostkiem regulowanym przebiega podobnie jak w powyższej instrukcji. Luzujemy mostek i wkładamy kierownicę w prawidłowy sposób. Po dobraniu odpowiedniego kąta, dokręcamy śrubę mostku kluczem w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Kręcimy kluczem do momentu, aż znikną jakiekolwiek luzy na mostku. Ustawiamy potem kierownicę poprzez poluzowanie czterech śrub zlokalizowanych na przodzie mostka. Ustawiamy idealny kąt odpowiedni dla naszej sylwetki i komfortu jazdy i dokręcamy wszystkie śruby. Sprawdzamy dwukrotnie, czy wszystkie śruby zostały odpowiednio dokręcone.
Montaż kierownicy z mostkiem MTS
Mostek MTS najczęściej jest wykorzystywany do zmiany wysokości położenia kierownicy. Rozwiązanie te stosują najchętniej użytkownicy ceniący sobie idealnie wyprostowaną sylwetkę ciała. Mostek tego typu ma 3 śruby mocujące. Za ich pośrednictwem rower zostanie przygotowany do jazdy. Pierwszą należy poluzować śrubę mocującą mostek z widelcem, a następnie obrócić go o 90 stopni. Prawidłowo ustawiony mostek dokręcamy tak, aby był sztywno osadzony. Następnie odkręcamy śrubę znajdująca się po prawej stronie mostka. Odkręcamy ją, kierując klucz płynnym ruchem w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara – lewo. Ustawiamy pożądany kąt i dokręcamy śrubę zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Ostatnią śrubę znajdującą się pod mostkiem odkręcamy delikatnie, ustawiamy odpowiednio położenie kierownicy i dokręcamy.
Mocujemy przednie koło
W tym wypadku może przydać się stojak rowerowy lub pomoc drugiej osoby. Ułatwi to utrzymanie roweru w pionie bez upadku na lewą czy prawą stronę. Po osadzeniu roweru na stojaku lub oparciu o stabilny element wypakowujemy zacisk i rozkręcamy. Następnie unosimy przód roweru i wkładamy przednie koło w widełki. Następnie odpakowaną szpilkę umieszczamy we wnętrzu piasty od prawej strony. Używamy pokrętła blokującego szpilkę, kończąc jednocześnie montaż przedniego koła. Każdy element montażu sprawdzamy przed użytkowaniem roweru. Niezablokowana szpilka w piaście może być przyczyną bardzo niebezpiecznego wypadku.
Montaż sztycy z siodełkiem i ustawienie wysokości siedziska
Po odpakowaniu sztycy i siodełka scalamy oba elementy. Wciskamy górny czworokąt sztycy pomiędzy dwa pręty siodełka i skręcamy elementy kluczem typu imbus. Następnie wsuwamy sztycę do rury podsiodłowej i ustawiamy odpowiednią wysokość siodełka.
Jak prawidłowo ustawić wysokość siodełka? Wysokość siodełka dobieramy względem długości nóg. Siedząc na przykręconym siodełku, pięty nóg powinny opierać się o podłoże. Nogi w kolanach muszą być wyprostowane. Jeśli mamy zgięte kolana, to siodełko jest ustawione za nisko, jeśli nie sięgamy znów podłoża, to siedzisko jest ustawione zbyt wysoko. Dodatkowo podczas pedałowania nogi nie mogą osiągnąć wyprostu w kolanach.
Siodełko powinno być ustawione poziomo, czyli równolegle do podłoża. Jest to optymalna pozycja umożliwiająca komfortową jazdę. Ustawione pod kątem siodełko może powodować zsuwanie się z roweru i nadmierne obciążenie rąk korygujących pochyloną sylwetkę.
Test końcowy
Rower powinien być gotowy do użytkowania, jednak warto sprawdzić raz jeszcze siłę dokręcenia śrub na pedałach, sztycy, siodełka, układu kierowniczego czy przedniego koła. Każdy z tych elementów decyduje o stabilnej jeździe i bezpieczeństwie użytkownika.
Po złożeniu można zabrać rower na krótką jazdę próbną wraz z kluczem płaskim rozmiar 15 mm i zestawem imbusów od 4 mm do 6 mm. Podczas jazdy zweryfikujemy kąt ustawienia kierownicy, wysokość siodełka. Do tego wykryjemy niewygodne luzy na kierownicy. Tak przetestowany rower z pewnością świetnie sprawdzi się podczas dalszych podróży turystycznych czy szybkich zjazdów górskich.